Din ordre

Hvornår og hvordan skal jeg betale?

Når du bestiller hos Sofabutikken, betaler du med betalingskort. Ved betaling på debet- og kreditkort reserveres et beløb svarende til ordrens total, på din konto. I forbindelse med levering ophæves reservationen, og beløbet hæves på dit kort. Der kan aldrig trækkes et større beløb, end det du har godkendt, da du lagde bestillingen.

Kan jeg få rabat?

Vi har meget favorable priser på alle vores varer, og giver derfor ikke rabat. Vi har dog tilbud en gang imellem.

Kan jeg reservere en vare?

Det er kun muligt at reservere, ved at afgive en ordre. Ønsker du ikke ordren alligevel, kan du annullere ved at kontakte kundeservice.

Jeg har ikke hørt noget fra jer siden jeg lavede en ordre, hvorfor?

Du modtager en mail fra os når du bestiller ordren og når varen er afsendt. De oplyse leveringstider fremgår ved bestilling. Ellers kommer de også her:

På lager: Dine møbler er på lager, og du kan forvente, at de bliver leveret hurtigst muligt. Fragtfirmaet kontakter dig 30 min inden levering. Leveringer har et interval i tidsrummet kl. 8-21.

Leveringstid 2-4 uger: Dine møbler er produceret og på vej mod Danmark

Leveringstid 4-8 uger: Dine møbler er ved at blive produceret

Ved bestilling af flere varer, kontakter vi dig når sidste vare er på lager.

Jeg har fortrudt mit køb, hvad gør jeg? 

Når du handler hos os har du 30 dages returret. Fortrydelsesfristen udløber 30 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Du skal inden 30 dage fra modtagelse give os skriftlig besked om, at du ønsker at fortryde dit køb. Du skal udfylde en fortrydelsesformular.

Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen tilbage til os.

Der er to måder som er mulige for returnering.

  • Du kan selv arrangere og betale for, at varen returneres, og det er dig, der hæfter ved eventuelt opståede skader under transporten
  • Sofabutikken kan arrangere returnering af varen. Ved returnering gennem Sofabutikken, er der et fast beløb på 799,- inkl. moms. Dette beløb bliver fratrukket beløbet som skal refunderes til dig

HUSK! Varens stand, når du sender den retur

Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik, men du må dog ikke tage den i brug.

Hvis varen er prøvet udover hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt. Dette betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, uafhængigt af varens handelsmæssige værdi.

Ved manglende eller beskadiget originalemballage kan det betyde, at varen forringes i værdi.

Jeg har fortrudt mit køb, men jeg har ikke modtaget mine pengene endnu, hvorfor?

Har du annulleret en ordre gennem mail eller telefon, så vil du typisk have pengene på din konto inden for 10 hverdage.

Har du udfyldt en fortrydelsesformular og afsendt varen, så refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig (dog trækker vi 799,- kr fra, hvis vi står for returnering), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget varen retur. Returbeløbet fratrækkes en eventuel værdiforringelse af varen.

Skulle et eller flere kriterier for korrekt returnering ikke vurderes overholdt, eller skulle returvarens værdi være forringet, kontakter vi dig hurtigst muligt og oplyser herom.

Levering

Jeg skal have leveret varer fra jer. Hvordan er det lige?

Er varen på lager, vil du typisk blive kontaktet af fragtfirmaet inden for 2-7 dage, for at aftale nærmere omkring levering.
Er varen ikke på lager, kan det variere alt fra 2-8 uger, før varen ankommer på lageret. Den forventede leveringstid for varen er oplyst online når du laver en bestilling.
Vær opmærksom på, at fragtfirmaet leverer til kantsten / gadeplan. Det en god idé, at have arrangeret hjælp til at få varerne helt ind i boligen.
Vores varer er forsvarligt indpakket.

Kan jeg få mine vare leveret i weekenden?

Sofabutikken kan ikke tilbyde levering i weekenden, men du kan forhører dig hos fragtfirmaet når de ringer for at aftale en leverings dag.

Hvad er leveringstiden og prisen på levering?

Vi har gratis fragt på alle vores ordre.

Ved levering bruger vi et eksternt fragtfirma. Leveringen har et interval på 10 timer, og ligger mellem 8-18. Levering sker til gadeplan / kantsten.

Er varen på lager, vil du typisk blive kontaktet af fragtfirmaet inden for 2-7 dage, for at aftale nærmere omkring levering.
Er varen ikke på lager, kan det variere alt fra 2-8 uger, før varen ankommer på lageret. Den forventede leveringstid for varen er oplyst online når du laver en bestilling.

Hvor kan I leverer?

Sofabutikken leverer til Sjælland, Fyn, Jylland og brofaste øer, dog ikke til Grønland, Færøerne, Bornholm og ikke-brofaste øer..

Leverer I til udlandet?

Vi leverer desværre ikke til udlandet og ikke bro-faste øer. Du har mulighed for at bruge andre transportfirmaer som kan levere til udlandet. Og de kan afhente fra det eksterne fragtfirma vi bruger. Du skal selv aftale detaljer om transporten med transportfirmaet. Vi vil oplyse hvor det kan hentes fra.

Jeg vil gerne vente lidt med at få varerne. Er det muligt?

Når dine møbler er på lager, har vi mulighed for at opbevare dem for dig i op til 3 uger. Hvis du ønsker at benytte dig af denne mulighed, skal du notere dette i kommentarfeltet, når du lægger din ordre.

Jeg vil gerne selv afhente mine varer?

Ønsker du at afhente dine møbler er det desværre ikke en mulighed. Du kan til gengæld for dem leveret gratis.

Kan jeg få varen hurtigere?

Vi arbejder hårdt på at du modtager dine varer inden for den aftalte tid. Vi kan ikke gøre det anderledes.

Produktspørgsmål

Hvorfor fnuldrer mit polstermøbel?

Alle tekstiler afgiver fnuller på overfladen, dette kaldes pilling. Det er en naturlig egenskab ved materialet og ikke en fejl. Det fnuller du eventuelt kan se, er fibre fra plaider og tøj eller overskud fibre fra tekstiler på møblet. Pilling kan give møbelstoffet et nusset udseende, ligesom fremmede fibre i andre farver fra tøj og støv kan blive viklet ind i stoffet, og dermed fremhæve det nulrede udseende. Vi anbefaler at der benyttes en elektrisk fnugfjerner til at fjerne eventuel overskud fnuller.

Er varerne samlet ved levering?

Nogle af vores møbler kommer fuldstændig komplette, og er lige til at pakke ud. Herefter er de klar til brug. Ved vores chaiselong og u-sofa skal delene samles ved hjælp af beslag, som er fastmonteret fra fabrikken side. Det kan også være at benene skal monteres

Stoffet under sofaen er ødelagt, hvad gør jeg? 

Transportstof er et tyndt stykke stof som er monteret under sofaerne, hvis funktion er ,at beskytte sofaen for støv og skidt under transporten og lagerhold. Dette stof er en del af sofaens emballage, og kan nemt gå i stykker under transporten. Der vil derfor ofte opleves huller eller revner heri. Stoffet kan nemt klippes af sofaen og har ingen funktion når sofaen først er udpakket. Der kan ikke oprettes en reklamations på baggrund af fejl, huller eller lign. i transportstof.

Andre spørgsmål

Kan jeg finanserer mit køb?

Vi tilbyder ikke en finansering/afdrags løsning

Har i en butik? 

Sofabutikken er en 100% netbaseret website, og derfor har vi ikke en fysisk butik.

Vedligholdelse af dine møbler

Dit hjem

Alle bruger sine møbler på hver sin måde, og du skal være opmærksom på, hvordan dine møbler bruges. Er det et hjem med stor trafik af gæster, børn, hunde, katte o.s.v., vil betræk slides hurtigere end i husstande med en enlig, der sjældent er hjemme. Alle møbler påvirkes af sollys, og selv det mest farveægte kan falme. Derfor bør alle møbler, både træ, stof og læder, beskyttes mod direkte sollys. Specielt i vinterhalvåret, hvor solen står lavt og kommer direkte ind i stuerne, er solafskærmning påkrævet. Når vi sidder eller ligger i møblerne, kommer kroppen i tæt kontakt med betrækket. Sved kan påvirke læder og stof, vær opmærksom på disse forhold og sørg altid for en grundig rengøring og behandling, det vil forlænge møblernes levetid. Brug altid demineraliseret vand til pletrensning, afvaskning og evt. behandlinger, det forhindrer kalkpletter.

Møbelbetræk

Møbelbetræk

Hos Sofabutikken bruger vi kun stoffer af høj kvalitet, men ingen stoffer kan modstå kraftig solpåvirkning, og det er derfor altid en god idé at bruge solafskærmning i dagstimerne, hvor solen står lavt på himlen. Herunder kan du læse mere om de forskellige materialers egenskaber.

Bomuld

Har en god komfort, men vær opmærksom på, at groft tøj som f.eks. denim slider hårdt på bomuld. Bomuld er derfor uegnet til møbler, der udsættes for stort dagligt slid. Du bør endvidere være forsigtig med at rense bomuld, da farven kan ændre sig.

OBS! Er betrækket aftageligt, så se efter vaskeanvisning før vask. Er der ingen anvisning, kan stoffet ikke vaskes! (meget få møbelstoffer tåler vask).

Uld

Et yderst slidstærkt, smudsafvisende og elastisk materiale. Uldstof kan i begyndelsen afgive lidt overskudsfibre fra overfladen (“pilling”). Dette har dog ingen betydning for kvaliteten.

Syntetiske fibre

Polyester, nylon, polypropylene m.v. er slidstærke materialer og lette at holde. Møbelbetræk med luv, fx. velour, skifter tilsyneladende farve, når lyset kommer fra forskellige vinkler. Det samme kan ske, hvis luven trykkes ned. Dette er ikke en fejl, men naturligt for stoffet. Farveændringer er lysfænomener og har ingen betydning for slidstyrken. Mikrofibre er også syntetiske fibre. De er normalt både slidstærke og lette at holde. De fleste mikrofibre svækkes i våd tilstand og tåler ikke, at der gnides under pletrensning.

OBS! Møbelbetræk kan normalt ikke vaskes. Vedligeholdelsen er støvsugning og evt. pletrensning.

Tag aldrig betrækket af hynder uden at spørge Sofabutikken. At betrækket er aftageligt, betyder ikke altid, at det kan renses eller vaskes. Se efter om der er påsyet vaske/rense-vejledning. Er der ingen mærker, så spørg sofabutikken, før du foretager vask eller rens. Der findes renserier, der påtager sig specialrens af møbelbetræk. Få garanti mod krympning. Pletrensning af møbelbetræk skal ske med forsigtighed. Få råd hos sofabutikken eller se Forbrugerstyrelsens pjece ” På pletten”. Mørke farver kan i begyndelsen give afsmitning på hvide stoffer, hvis de gnides mod hinanden. Vær opmærksom på f.eks. nye jeans mod en hvid stofsofa. Eller en mørk uldsofa mod hvide bukser.

Læder

Ægte læder er et rent naturprodukt, og derfor er det på samme måde som med træ, der er ikke to stykker læder, der er helt ens. Læderets udseende og egenskaber varierer også alt efter fra hvilken del af dyret, det kommer fra, og hvilke påvirkninger det har været udsat for. Man kan skære udenom de værste uregelmæssigheder, men så bliver læderet dyrt, eller man kan dække med lak og farve, men så bliver læderet lidt stivere og mere plastikagtigt, men til gengæld mindre sart. Hos sofabutikken forsøger vi altid at placere de mest synlige uregelmæssigheder bag på møblet.

Uregelmæssigheder i læderet som er helt naturlige kan være:

Sår efter rifter og flænger fra grene, torne eller pigtråd. Når såret vokser sammen er det ikke svækkende for læderet, og det beholder derfor den samme høje slidstyrke. Rynker fra dyret kan anes i det færdige stykke læder og er med til at fremhæve at læderet er et naturprodukt.
Ætsningsskader fra fx. gødning, svamp og ringorm, der findes på mange dyr, er alle uregelmæssigheder, der kendetegner ægtheden i læderet og er det som adskiller det fra plastik.

Læderet kan være fra okser eller bøfler. Bøffellæder har en grovere struktur og har større variationer i udseendet end okselæder.

Hos sofabutikken bruger vi kun skind fra okse eller bøfler. Du vil aldrig støde på sofaer lavet af Svineskind, da det er uegnet til møbellæder. Læderet kan enten farves med anilin, som vil give den mest naturlige overflade, eller det kan dækfarves. Dækfarve trænger ikke ned i læderet på samme måde som anilin.

Det er ikke til at sige, hvad der er bedst, men læder med et tykt lag dækfarve har ikke mange af læderets oprindelige kvaliteter og kan i værste fald krakelere, i sådanne tilfælde kan regenereret læder eller kunstlæder være mere holdbart. (Hos Sofabutikken er alle vores ægte læderstykker i høj kvalitet og kontroltestet.)

Beskyt læderet mod direkte sollys

Læder bør beskyttes mod sollys og varmekilder, varme udtørrer læderet, og det er derfor vigtigt at holde sine møbler behandlede med lædercreme. Uanset læderkvalitet og brug, kræves min. 4 årlige behandlinger med lædercreme eller læderfedt for at bibeholde læderets smidighed og slidstyrke. Læder ældes med ynde, og vil efter tid optage “patina”, det er en del af charmen ved at have et naturprodukt.

Regenereret læder

Også kendt som bonded læder, er læderrester som blendes og blandes i en masse, som samles om et stykke væv, og senere påtrykkes et naturligt mønster. Bonded læder egenskaber er at sammenligne med kunstlæder, ved bonded læder får man bare en mere virkelighedstro efterligning, tykkelse, stivhed og duft af læder er alle med til at forstærke efterligningen af ægte læder. Bonded læder er langt billigere at producere end ægte læder, så hvis man ikke har lyst til at ofre alt for meget på sit nye møbel, kan det derfor være et godt alternativ til et dyrere lædermøbel. Der findes mange kvaliteter af denne læderform, hos Sofabutikken bruger vi en gennemtestet kvalitet med min. 20% læder, og en høj slidstyrke og virkelighedstro overflade prægning.

Bonded læder er nemt at vedligeholde og kræver ingen behandling, men tåler ikke opløsningsmidler.

Kunstlæder

Også kaldet tekstillæder, er et 100% kunstigt fremstillet materiale. Aftøres let med en opvredet klud.

Kunstlæder tåler ikke opløsningsmidler

Polstermaterialer

Polstermaterialer

Der anvendes stålfjedre, gummigjorde eller plader som bund, og der polstres med polyether- eller koldskum og fibervat. I puder kan der være skum, granulat, fibervat, fjer, dun eller kombinationer. Polydun, som er en kombination, kan, hvis den anvendes i sædepuder, have en lidt kortere levetid end andre typer pudefyld.

Polstringen skal ikke vedligeholdes, den kan evt. støvsuges.

Al polstring ændrer sig i brug, ombyt derfor puderne, hvis det er muligt, og sid ikke altid samme sted. Derved opnås at polstringen “sætter sig” mere jævnt over hele siddefladen, og den kommer mindre “ud af facon” efter brug. Er polstringen udsat for hård brug, fx tunge personer eller kontinuerlig brug dagen igennem, skal der vælges en hårdere polstring med stor genrejsningsevne. Søg råd hos Sofabutikken.

Mange løse puder skal bankes let for ikke at falde sammen. Det gælder fx altid ægte dun, som er uden bæreevne. Dunpuder kræver kun det samme som en hovedpude. De rystes let, evt. bankes. Puder med kraftigere fyld kræver lidt mere bankning. Jo større og tungere puderne er, jo mere skal de bankes, hvis de skal beholde formen.

Alle puder har tendens til at ændre form i brugen. Ofte er bløde puder, der folder og rynker lidt, en del af det “behagelige look”, som møblet er designet med. Skal sådanne puder holde faconen, er omhyggelig opbankning næsten dagligt nødvendig. Spørg BIVA om den rigtige behandling.